De discussie over hoogbouw is actueler dan ooit. Hoe gaan ontwikkelaars van de nieuwste hoogbouwtorens om met de laatste inzichten? En welke kansen biedt hoogbouw terwijl de ruimte opraakt? In hoogbouwstad Rotterdam ging BOSS Alumni op onderzoek aan de hand van de laatste projecten, verhalen uit het veld en ideeën uit de markt.

In Skybar Fontein trapten drie ontwikkelaars af met een presentatie van drie nieuwe hoogbouwprojecten in Rotterdam: RISE (Gijsbert van Estrik, RED Company), Lumière (Derek van den Berg, VORM) en Hart 010 (Filip Pliakis, Local). Elk project is uniek. Ze delen wel de ambitie om enorm veel woningen en werkplekken op een postzegel aan het bestaande centrum toe te voegen. Meest op loopafstand van grote regionale en (inter)nationale OV-hubs.

De projecten gaan ook hand in hand met een opknapbeurt van de openbare ruimte, nieuwe voorzieningen en vergroening. Auto’s staan op de laatste plaats: fietsen en lopen is het nieuwe normaal. Tegelijk zijn de bouwkosten voor hoogbouw hoog. Daarom zijn woningen vaak compact, zodat genoeg mensen de woningen kunnen betalen. Extra voorzieningen worden gedeeld met buren, zoals een extra logeerruimte, bibliotheek of feestruimte. Door de hoge bouwkosten worden woningen soms te klein of te duur voor bepaalde groepen.

Dit was voer voor discussie. Dus volgde een interactief panelgesprek onder leiding van Directeur Dakendagen Léon van Geest. Met 50 alumni en journalist Teun van den Ende (Vers Beton) aan de hand van stellingen. Moet iedereen in elk gebouw kunnen wonen? En wil iedereen dat wel? Een politiek vraagstuk. De oplossing kan technisch niet binnen elk project. Van belang dat het woningaanbod in een wijk en stad voldoende divers is: er moet ook ruimte zijn voor goedkope of grote woningen.

Ook ging het gesprek over duurzaamheid. Torens vragen namelijk relatief veel materiaal en CO2-intensief beton om te bouwen. Hier staat tegenover dat hoogbouwbewoners kleiner wonen en veel meer lopen en fietsen vergeleken met een woning in de ‘wei’. Voor een wijk buiten de stad moet een hoop nieuwe infrastructuur worden aangelegd. Bij verdichting blijven straten in stand en blijft groen buiten de stad gespaard. Hoogbouwbewoners regelen samen zeer efficiënt energie, afval en mobiliteit. Ook zijn er meer plekken om elkaar tegen te komen, zoals de lift of een dakterras. Ontwikkelaars kijken voor de toekomst naar nieuwe bouwmethodieken en -materialen voor reductie van uitstoot tijdens de bouw.

Stadsplatform RTM XL sloot af met een wrap up en hun visie op hoogbouw voor de snelgroeiende metropool Rotterdam. Daarna kon iedereen napraten met een drankje en live DJ. Mét uitzicht over de skyline van Rotterdam natuurlijk.